lördag 28 juli 2012

Krokning eller Tunisisk virkning

I vintras testade jag att kroka något för första gången. Jag gjorde en grytlapp men det var svårt att få den plan. Den ville krulla ihop sej. Jag läste nånstans på nätet att om man virkar några varv fm runt grytlappen så ska den hålla sej plan men tji fick jag. 
Jag tyckte inte det var speciellt roligt att kroka grytlappen heller för den delen så jag trodde inte det skulle bli nåt mer krokat för min del. Men när en arbetskamrat till mej hade varit på krokningskurs i den lokala garnaffären och krokat ett par vantar så blev jag nyfiken på hur man krokar runt så jag anmälde mej till till den kursen jag med. Den dan kursen var blev jag kräksjuk och låg i sängen och funderade på hur man egentligen gör och då kom jag på det. När jag var frisk så köpte jag garn och mönster till vantar. Det har blivit liggande men nu äntligen har jag krokat vantarna. Det var himla roligt och fort gick det så det är nog inte det sista jag krokar.

Jag virkade ett varv fm baklänges runt handleden för att få en finare kant, sk kräftgång. Jag hade tänkt valka vantarna men är rädd att dom ska krympa för mycket så jag tvättade dom bara med såpa och vatten och ruggade upp dom lite med en hård borste.
Dubbel kroknål: 10 mm

Garnstudio har en instruktionsvideo på hur man krokar dom maskorna jag använde och här finns en video om hur man rundkrokar.


Om jag mot förmodan krokar några fler grytlappar så kommer jag att kroka 2 st och lägga dom med avigsidorna mot varandra och virka ihop dom med fm. Men det är inte särskilt troligt. Jag tycker inte det är roligt att sticka eller virka grytlappar heller.

2 kommentarer:

  1. Haha, gillar man inte grytlappar så är det kanske inte så smart att börja med grytlappar när man testar nåt nytt heller. ;) Fina vantar blev det iaf. Kram

    SvaraRadera
  2. Nä du har så rätt så! Men till grytlappar behövs inget mönster och det dräller inte precis av mönster till krokat. Kram

    SvaraRadera