fredag 20 juli 2012

Pyttipanna och risotto

Till min svärdotter E, som också fyllde år nyligen (många födelsedagar i juli), stickade jag en Pyttipannasjal. Ett lätt och roligt mönster att sticka och fint blir det. Först stickar man uddarna på tvären  och då är det lätt att bestämma  hur lång sjalen ska bli och sen plockar man upp maskor  till själva sjaldelen.
Mönster finns hos garnomera.  
Jag stickade i GarnMix från Rusta med rundsticka 5 mm.
Det här är min andra pyttipannasjal. 

I våras stickade jag en regnbågspyttipanna till min dotter Mia 
och det finns viss risk för att det blir fler så småningom.
Garn: 2-trådigt ullgarn från UlLinEk som jag köpte på symässan i våras.
Rundsticka 5 mm.

Från samma blogg hittade jag även mönster till Risottosjalen som jag stickade till mitt äldsta barnbarn E som fyllde 9 år förra månaden. Här var det svårare att få till en bra längd på sjalen eftersom man stickar sjalen nerifrån och uppåt. Hela längden på en gång alltså.
Jag stickade i GarnMix från Rusta med rundsticka 5 mm.

Lillebror O, 6 år, tyckte att storasysters och mammas sjalar var så sköna så han har önskat sej en egen. Farmor får väl sticka en till honom också så småningom. I en lite mer "manlig" modell kanske.

Så här förklarar Garnomera varför hon kallar sin sjal för Pyttipanna: "Den kom till som ett hopkok av flera olika sjalar jag stickat genom åren, precis som med maträtten pyttipanna, man stoppar i det man har." Samma sak med Risotton. Himla fyndiga namn tycker jag.

1 kommentar:

  1. Aha, under tiden jag läste tänkte jag att jag skulle fråga vad det är som är pyttipanna med sjalen. Men nu behöver jag inte det! :-) Fina är dom iaf.

    SvaraRadera