söndag 5 augusti 2012

Draktänder till O

När mamma och storasyster E fick så sköna sjalar så ville lillebror O, 6 år, också ha en sjal. Nu har farmor stickat en draktandssjal till honom. Och han blev glad när han fick den.

Mönster till Dragon´s teeth shawl finns på Ravelry. Jag har gjort lite ändringar på mönstret. Man måste nog logga in för att se mönstret men det är gratis att vara medlem och där finns en uppsjö av mönster, både gratis- och betalmönster. Dom flesta är på engelska men även en del svenska. Jag är kass på engelska men har inga större problem med att sticka eller virka efter engelska mönster. Billigt-garn-Anna har en lista med länkar till ordlistor och instruktionsvideos. 
Stickad på rundsticka 4 mm.
Garn: För ca 5 år sedan stickade jag en tröja till O av ett garn från Svarta Fåret som hette Jubileumsgarn Multi, färg 910. Det jag hade kvar av det garnet räckte till "tänderna". I början av året köpte jag 5 nystan Freja Multi, färg 910 på loppis för 30:-. Det gick åt knappt ett nystan till sjalkroppen. Freja Multi är något tjockare och lite ljusare i nyanserna än Jubileumsgarnet men det märks knappast.

Det är då själva ... också att man ska få ont i kroppen av det roligaste som finns. Jag får ont i höger axel, armbåge och handled när jag stickar och virkar. Nacken tar stryk när jag syr. Jag försöker variera mej så det inte blir för enahanda för kroppen. Just nu är min högerarm inte ok så den måste få vila lite. Jag som hade tänkt börja sticka en "Kofta uppifrån och ner" nu när jag har semester resten av månaden. Mönstret har jag köpt från Tant Kofta. Garn har jag inte köpt än men det lutar åt att det blir Superwash Sport från Svarta Fåret. Dessutom har jag börjat sticka sockor från tån och uppåt.

(Detta är skrivet på lördag men ska schemalägga det så det syns på söndag morgon. Har inte schemalagt förut så det ska bli spännande att se om det funkar)

4 kommentarer:

  1. Vilken fin sjal! Jag får också riktigt ont i högra axeln och handleden emellanåt men vila brukar funka, hoppas det går över snart!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det känns bättre nu. Har fått lite massage av min svärdotter A.
    Kul att du har hittat hit.

    SvaraRadera