lördag 4 augusti 2012

Nytt av gammalt

På 70-talet när mina barn var små använde vi inte ord som re-do, återbruk eller återvinning men återvann gjorde vi ändå. Jag sydde om mycket av mina kläder till barnen. För att det var roligt och förmodligen för ekonomins skull också. Idag återvinner vi för miljöns skull. Samtidigt är det roligt att göra nåt nytt av nåt gammalt. Speciellt nu när jag har köpt en ny symaskin med över 140 olika sömmar.

 
Den här veckan har jag sytt kläder till dom minsta barnbarnen. Jag använde mammornas gamla kläder.  Mamma Mias klänning och svarta jobb-T-shirt och mamma A:s gråa HD-tröja.

Till T, 3 1/2, år, blev det en kombination av ljuvt och tufft. Toppen sydde jag av mamma A:s HD-tröja med ett band av mamma Mias klänning som håller in vidden runt halsen. Den ljuva modellen står i kontrast till HD-trycket. Volangkjolen sydde jag av mamma Mias klänning. Mönstren hittade jag i Ottobre nr 1/2011.
Baksidan av toppen och lilla T.

Till lillebror V, 1 1/2 år, blev det en T-shirt och shorts. T-shirten är av mamma Mias jobb-T med ärmar och applikation från mamma A:s HD-tröja. Loket har jag gjort efter en bild på en pepparkaksform. Röken som kommer ut från skorstenen är 2 av dom många sömmarna på min nya symaskin. Halsringningen och axelsömmarna behöll jag som dom var. Shortsen är sydda av rester från mamma A:s HD-tröja med svarta kanter av muddväv som jag hade över från nåt annat projekt. Mönstren från Ottobre nr 3/2012.

Mamma A är lokförare på Green Cargo och mamma Mia är också anställd där, fast hon har varit hemma med barnen sen T föddes.

Det syns inte på bilderna men med min nya symaskin kan jag sy bokstäver också så nu kan jag sy min logga själv istället för att använda vävda etiketter. Men på den brokiga kjolen blev det en etikett.

Mamma A blev nog extra glad för HD-tröjan. Den fick hon när hon var och hälsade på släkten i USA för 10-15 år sedan. En gren av släkten som utvandrade för länge sen och som har hållit kontakten med Sverige i flera generationer. Hon som A har kontakt med jobbade i Harley-Davidson-affären i Belgrade, Montana. Först blev det en tur med en HD och sen en tröja. Vilken lycka! När A blev smal och smärt blev tröjan för stor och då lade jag beslag på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar