söndag 16 september 2012

En magisk möbius

Min äldsta dotter J fyllde 40 år i fredags. Nyss var hon en liten flicka och nu är hon medelålders. Hur gick det till! Idag firade vi henne och förutom en Galvanic Spa-behandling (hudrengöring) så fick hon en  riktigt magisk sjal. En Möbius eller Moebius. Möbiusbandet är en gammal evighetssymbol. På Wikipedia kan den som är intresserad läsa om Möbiusbandet.


Så här gjorde jag:

Garn: 1 nystan Gradient från Schoppel-wolle 100 % merinoull
Stickor: Rundsticka 6 mm, 80 cm lång
Stickad helt i mosstickning = 1 rät maska 1 avig maska varvet runt

Jag lade upp 150 maskor enligt Cat Bordhis magiska moebiusuppläggning. Man plockar upp garnet runt kabeln på rundstickan som bör vara minst 80 cm. Varannan gång tar man upp garnet under kabeln och varannan gång över. Med 150 m upplagda blir det 300 m på ett varv. När man har stickat ett varv på en möbius så har den blivit två varv bredare eftersom rundstickan ligger dubbelt. Jag minskade en maska efter första varvet för att kunna fortsätta sticka 1 rät 1 avig hela tiden. Jag hade alltså 299 m på ett varv. När möbiusen var ca 20 cm bred maskade jag av alla maskor elastiskt så här: sticka 2 aviga maskor, * flytta båda maskorna tillbaka till vänster sticka, sticka ihop dom rätt med nertag i bakre maskbågarna, 1 avig maska, upprepa från *. Här finns en video med elastisk avmaskning men med räta maskor istället för aviga.

.
Så här ser uppläggningen ut. Jag har stickat några maskor på första varvet för att hålla ihop ändarna.

 Här syns det hur garnet är virat runt kabeln. Ingen vanlig uppläggning precis!

 Mitt på 5:e varvet och här syns det att möbiusen vrider sej.

Det var inte så enkelt att blocka möbiusen eftersom den vrider sej ett halvt varv.

Både uppläggningen och stickningen kändes helt magisk. Garnstudio har en annan variant på uppläggning av möbius. Inte fullt så magisk. Om man vill kan man förstås bara sticka en lång remsa som man vrider ett halvt varv innan man syr ihop den. Men ingen magi där inte.

Sen så kan man ju undra varför man stickar en möbius överhuvudtaget för när man har virat den två varv runt halsen så syns det inte att den är vriden ett halvt varv. Men den var rolig att sticka!

2 kommentarer:

  1. Mäh! Det är väl just därför man gör en sån antar jag. För att slippa vridningen om den hade vart rak... ;) Fin, i vilket fall.

    SvaraRadera
  2. Du är rolig du :D.
    Jag gjorde faktiskt en kort först men eftersom jag inte brukar kolla masktätheten innan så blev den för lång för att vara kort men för kort för att vara lång. Om du fattar! Så den repade jag upp igen.

    SvaraRadera