söndag 23 september 2012

Lakritspannacotta

Jag älskar desserter! Inte av typen "hälla upp frukt ur en burk och slänga på en klick glass" utan mer tillagade desserter. Pannacotta är en favorit som går att variera i det oändliga. Jag äter inte mina desserter efter maten utan mer som ett lyxigt mellanmål på helgen och det blir inte varje helg precis utan bara när jag har lust att laga till nåt. Igår gjorde jag Lakritspannacotta. 


Så här gjorde jag:

Lägg 1 gelatinblad i kallt vatten. Skär upp  1/2 vaniljstång och skrapa ur fröna med kniv. Lägg frön och stång i en liten kastrull med 2 dl vispgrädde och 1 rågad tesked lakritspulver. Koka upp och låt sjuda i 5 minuter. Rör om då och då så lakritspulvret löser sej. Ta kastrullen från plattan och ta upp vaniljstången. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i grädden. Låt svalna en stund och häll sen upp i två glas och ställ in i kylen några timmar.

Hallonspegel: Lägg ca 1 dl hallon i en skål. Täck över skålen och kör nån minut i mikron tills dom saftar sej. Sila bort kärnorna och låt svalna. Häll hallonsåsen över pannacottan och låt stå kallt.


Det här receptet har jag snott från bloggen 56kilo. Lakritspulver fick jag hälsokostaffären att köpa in efter att jag hade varit där flera gånger och frågat efter det. Innan dess använde jag lakritspastiller men det var lite mer jobb med det. Jag älskar lakrits-smaken men får vara lite försiktig och inte använda det för ofta pga mitt höga blodtryck.

1 kommentar:

  1. Åh, älskar pannacotta! Jag brukar göra en vaniljpannacotta med flädermarinerade jordgubbar, mums!

    SvaraRadera