lördag 6 oktober 2012

Oopsiebröd

Även om man inte kan äta vanligt bröd så är det gott med en macka ibland. Oopsiebröd eller Oopsies passar bra som smörgås med nåt gott pålägg på. Det finns en massa varianter på  på nätet. Här är den som jag tycker bäst om. 

Jag gör 4 bröd men om man vill kan man göra flera små istället.

Så här gör jag:

Dela på 3 ägg i gulor och vitor. Vispa vitorna hårt med lite salt med en elvisp. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med 100 gram philadelphiaost, 1 tsk bakpulver och 1 msk fiberhusk (psylliumfröskal). Vänd försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Strö över blandade frön (jag använde svarta och vita sesamfrön). Grädda i 150 grader i 25 minuter.

Jag gjorde en smörgås med smör, salladsblad, rökt regnbåge och tomater.

Det här "brödet" håller inte så länge så jag brukar frysa in dom jag inte äter med en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar