lördag 1 december 2012

R2D2-mössa till O

Idag firar vi sista födelsedagen innan jul. Mitt barnbarn O fyller 7 år men egentligen inte förrän om några veckor. Han är en riktig Legofanatiker och har massor av Star Wars-Lego. Lego är nästan det enda han önskar sej men han ska få en mössa också. Jag hade tänkt sticka en mössa med Darth Vader men så blev det den lilla roboten istället. Jag har broderat lite med tunt reflexgarn på roboten så kanske O syns lite bättre i mörkret på vintern.



Mönstret till R2D2 hittade jag på Ravelry men själva mössan stickade jag efter eget mönster.
Garn: Freja Multi från Svarta Fåret i en utgången färg (samma garn som till Draktandssjalen)
Roboten är stickad i restgarner i grått och vitt.
Stickor: rundsticka 4 mm med Magic Loop

Jag ökade tills jag hade 100 maskor på varvet men jag hade nog kunnat göra den lite vidare för mönsterstickningen drar ihop mössan lite.


Dubbel mössa stickad från topp till topp

Till den här mössan kan man använda vilket garn som helst och stickor som passar till garnet. Jag stickade i slätstickning men man kan sticka hela mössan i resår om man vill ha en extra elastisk mössa.

Lägg upp 8 maskor på fyra stickor eller som jag på en rundsticka. (I tjockt garn blir det nog bättre att starta med 4 maskor)
På första varvet stickar man 2 maskor i varje m = 16 m. Sedan ett varv utan ökningar.

Öka 8 maskor vartannat varv genom att sticka 2 maskor i första och sista maskan på varje sticka om man stickar på fyra stickor. Jag som stickar på rundsticka sätter en markör efter var 4:e maska och ökar 1 maska före och 1 maska efter varje markör.

Öka på det här sättet tills mössan är lagom vid. Den bör vara några centimeter smalare än huvudets omkrets.
Sticka sedan rakt tills mössan har den längd du vill ha. 

Jag stickade ett avigt varv i vikningen men det kan man strunta i om man vill eller kanske sticka ett hålvarv (2 rm tills, 1 omslag) så vikningen blir extra fin.

Nu är det dags att sticka insidan. För att få den något mindre än utsidan så kan man minska med några maskor genom att sticka 2 maskor tillsammans jämnt fördelat över varvet. Jag minskade 4 maskor på det aviga varvet. (Eller så kan man ta tunnare stickor till insidan)

Sticka rakt tills insidan är något kortare än där ökningarna slutade. Nu minskar man som man ökade i början: 8 maskor minskas vartannat varv tills man har 8 maskor eller mindre. Ta av garnet och trä det genom maskorna som är kvar. Sy ihop topp mot topp.

Obs! Alla eventuella garnändar bör man fästa innan man börjar minska på insidan.

2 kommentarer:

  1. Superfin! Å vilken perfekt mormor/farmor du måste vara som stickar så fin mössa med "rätt" figurer på och extra smart med reflexgarn i, ha det bara bra Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! Perfekt vet jag inte men O blev glad i alla fall.

      Radera