söndag 13 januari 2013

Vantar med "diagonal ruta"

Mitt fjärde julledighetsprojekt blev ett par vantar i samma röda garn som mössan Charming. Jag hade 2 nystan av den färgen men köpta på olika ställen, ett från Rusta och ett från Tiinas Garn. När jag kollade innan såg jag ingen skillnad på nystanen men i färdigt skick och i dagsljus syns det skillnad. Speciellt på ena vantens tumme där jag använde garn från det andra nystanet.

Garn: 7 Bröder från Novita i färg Blodröd
Garnåtgång ca 70 g.
Stickor: rundsticka 3,5 mm
och som oftast numera med Magic Loop och båda samtidigt.

Jag använde ett vanligt grundmönster till vantarna. Resår 2 räta, 2 aviga. Framsidan är stickad i dubbel mosstickning och med smala flätor på tvären. Baksida och tumme i slätstickning.


"Diagonal ruta" är mönster nr 97 i "Stickarens stora mönsterbok" som består av en mönstersamling med 300 mönster. Allt från enkla mönster med bara aviga och räta till mer komplicerade med flätor, spets, muscher m.m. Det finns ett kapitel om hur man använder mönstren men inga mönster till det färdiga resultatet.


Det har blåst rätt så bra dom dagarna jag har använt vantarna och det blåser rätt igenom men annars är dom varma. Måste nog sticka ett par vantar till. I mosaikstickning kanske. Det blir nog tätare. Eller i ull och tova vantarna. Få se vad det blir.

1 kommentar:

  1. Jisses, vad du hann med under din ledighet! Och fina blev dom, trots olika färg :)

    SvaraRadera