lördag 2 mars 2013

Sy en enkel vändbar kasse

Jag ska försöka mej på att göra en beskrivning med bilder (tutorial) till mina enkla vändbara kassar.
Jag ville ha en kasse till jobbet som jag ska ha som lunchkasse istället för plastpåsen som jag använder idag. Kassen behövde inte vara så fin för jag stoppar ändå bara ner den i min ryggsäck. Jag har använt samma tyg på insidan och utsidan men för att kunna variera utseendet så är det roligare med olika tyger. Mitt tyg köpte jag på loppis för 20 kronor och det finns tyg kvar så det räcker till två kassar till i samma storlek eller mindre. Det har en ytbehandling med "teflon-finish".


Jag ville ha en kasse i storleken: Höjd: 27 cm utan handtag Bredd: 20 cm Djup: 14 cm.
Två fickor ville jag ha: 10 x 10 cm och 12 x 14 cm.
Jag ville ha ganska smala och korta handtag: 3 x 28 cm.


Tillklippning: 
Jag klipper med 1 cm sömsmån. 
In- och utsida är lika stora. Jag klipper till i ett stycke men om man har tyg som har mönster med upp- och nersida så får man dela stycket på mitten och lägga till sömsmån.

Så här räknar jag ut storleken på in-/utsida:
Bredden = bredden (på kassen) + djupet + (sömsmån x 2) = 20 + 14 + (1 x 2) = 36 cm
Längden = (höjden x 2) + djupet + (sömsmån x 2) = (27x2) + 14 + (1x2) = 70 cm

Så här klippte jag min kasse:
In-/utsida: 2 st 36 x 70 cm
Fickor: 1 st 12 x 22 cm, 1 st 14 x 30 cm
Handtag: 2 st 8 x 32 cm (=2 cm sömsmån på kortsidorna)

Om jag vill ha en stabilare kasse stryker jag på mellanlägg på avigsidan innan jag syr. Ibland använder jag quiltvadd för mjukare handtag.

Sömnad:


Vik fickorna dubbelt med avigsidan utåt och sy sömmarna men lämna öppet en bit i botten för att kunna vända rätsidan utåt. Klipp av hörnen på sömsmånen för snyggare hörn.Nåt sicksackande behövs inte.


Vänd rätsidan utåt. Vik in sömsmånen i öppningen och pressa fickorna. Sy ev smala stickningar i överkanten.


Sy fast fickorna med smala stickningar.


Sy på ev namnband eller annan dekoration innan kassen sys ihop.


Vik kassen på mitten med avigan utåt. Sy sidsömmarna på både inner- och ytterkassen. Pressa sömmarna.


Vik kassen med sidsömmen mot mitten av botten så det bildas ett hörn. Markera bottensömmen (=djupet på kassen) som i min kasse var 14 cm. Sy sömmen. Gör likadant med alla fyra hörnen.


Klipp eller skär bort överflödigt tyg. Här är enda stället där jag sicksackar lite för att förstärka sidsömmen. Pressa sömmarna.


Vänd den ena delen med rätsidan utåt.


Handtag:


Vik in och pressa sömsmånen på långsidorna på handtagen.


Vik handtagen aviga mot aviga på längden. Pressa.


Sy smala stickningar på båda sidorna av handtagen.


Markera mitt på kassen och nåla fast handtagen där du vill ha dom. Jag har 10 cm mellan ändarna på handtagen dvs varje ände är 5 cm från mitten. Handtagen ska sticka ut en bit ovanför kassen. (Sömsmånen är 2 cm.)


Lägg in- och utsida i varandra och sy en söm runt om men lämna en öppning för att kunna vända kassen. Vänd rätsidan utåt. Lägg insidan inuti utsidan. Vik in sömsmånen i vändöppningen och pressa överkanten.


Sy ett par smala stickningar runt överkanten.


Nu är kassen klar. Lycka till!

Här och här finns fler kassar som jag har sytt efter det här mönstret.
Det är bara fantasin som sätter gränser för hur kassen ska se ut.


Den minsta kassen jag sytt var till barnbarnet T för några år sedan. Det är sytt av ett jeansben som jag klippte en bit av men lät sidsömmarna vara kvar. En virkad blomma som dekoration.


Den största kassen är nog den här som jag sydde till svärdottern E för ett antal år sen. Den är sydd i vaxduk. Hon använder den som badkasse och den börjar bli lite sliten så jag har lovat att sy en ny så småningom.

Hoppas mönstret är begripligt. Det är lätt att sy men svårare att förklara hur jag gör så en nybörjare (t ex min yngsta dotter) förstår vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar