lördag 13 april 2013

Krokad samplertrasa

Det var längesen det blev nåt krokat här men nu när jag tycks ha fastnat för att göra disktrasor så fick det bli en krokad sådan också. Det blev en slags märkduk i krokning och jag fick testa lite nya tekniker. Det är inte klokt så många olika sorters tekniker eller maskor det finns i krokning. Jag lärde mej också att man kan förebygga att krokningen krullar sej om man lägger upp med en tjockare nål.


Storlek: ca 25 x 25 cm.
Garn: Råbambu från Bamboo-gog
Garnåtgång: ca 40 g
Flexibel kroknål: 5 mm (6 mm till uppläggningen)

Mönster till Tunisian Wascloth Sampler hittade jag på Ravelry. Det är på engelska men har länkar till youtube på dom tekniker som finns med. Jag hade nog tunnare garn än i mönstret och jag använde en tunnare kroknål så min disktrasa hade inte blivit särskilt stor om jag hade krokat helt efter mönstret. Jag lade upp dubbelt så många maskor och krokade mer än dubbelt så många varv.

Dom här teknikerna används (i den här ordningen):
Tunisian Foundation Row (Uppläggning)
Tunisian Simple stitch (Enkel krokning)
Gobelin stitch (Gobelängmaskor?)
Simple Arrowhead stitch (Pilspets-/pilbladsmaskor?)
Tunisian Knit stitch (Stickmaskor)
Tunisian Double Crochet stitch (Stolpar)
Tunisian Purl stitch (Aviga maskor)
Tunisian Bind Off (Avmaskning)

Efter dom aviga varven gjorde jag 4 varv Simple Arrowhead stitch och sedan alla tekniker i omvänd ordning och sist avmaskning.

Krokat, precis som stickat, har en tydlig fram- och baksida. Så här ser baksidan ut.

Om jag tyckte BambooIsGreen var pilligt att virka med så var det inget mot Råbambu. Det består av 10 tunna trådar som är helt otvinnade. Den vackra färgen på garnet framkommer inte riktigt på bilderna. Den är blå men skiftar i lila nyanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar