söndag 19 maj 2013

Tuttifruttikorg

För ett tag sen vann jag tuttifruttigarn från Billigt-garn.net och funderade på vad jag skulle göra med det. Eftersom jag behöver lite handarbetskorgar till alla mina projekt så fick det bli en sådan. Jag hittade en fin stickad och tovad korg på Ravelry. Jag stickade en liten provlapp och tvättade den för att se om den tovade sej och det gjorde den. Jag har gjort min korg större och oval istället för rund. Dom vita ränderna är stickade i  restgarn från mina gömmor.


Mönster på engelska finns här.
Garn: Tuttifruttivinst i ull och naturvit Eskimo från Drops
Garnåtgång: totalt ca 320 g (255 g färgat och 65 g vitt)
Stickor: rundsticka 8 mm


Storlek på den färdiga korgen: 20 x 30 cm, höjd 25 cm.
Jag glömde mäta korgen innan tovning men den var ganska mycket större.


Så här såg korgen ut före tovning i maskin. Den såg inte mycket ut för världen och det var spännande att se hur den skulle bli. Jag tovade den i 60 grader med 3 tennisbollar som sällskap. Första gången jag tovade med tennisbollar. Jag har alltid använt ett par gamla jeans förut. Det var väldigt effektivt. Jag trodde innan att jag skulle behöva köra den ett par gånger i maskin men fick nästan en chock när den hade krympt rejält direkt.

Tuttifruttigarnet har Anna återvunnit från en halsduk men nu blir det inga fler liv för det garnet. Tovat är nog lite svårt att återvinna. Eller möjligtvis om man klipper underlägg av korgen. Den är väldigt tjock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar