söndag 16 juni 2013

Marieborgströja och Riga-mössa

Just nu pågår en Sticka & skicka-kampanj för fattiga barn i Rumänien. Läs mer här. Det var ett bra tillfälle att  bli av med lite garner. Små barnkläder är roliga att sticka och fort går det. Länkar till både tröja och mössa hittade jag via sticka & skicka-kampanjen.


Mönster till Marieborgströjan finns här.
Garn: ca 70 g Svarta Fårets Freja Multi
Rundstickor 4 och 4,5 mm

Mönster till Riga-mössa finns här.
Garn: ca 20 g Svarta Fårets Freja Multi
Rundsticka 3,5 mm
Virknål: 3,5 mm

Jag avskyr att sy ihop stickat och jag tyckte tröjan hade lite väl mycket som skulle sys ihop efteråt så jag stickade med rundsticka i magic loop och fick inga sömmar alls, bara lite trådändar att fästa. Jag håller på att sticka en tröja till och kommer med beskrivning på hur jag gjorde så småningom. 

Mössan hade inga sömmar alls. Perfekt! Snoddarna till mössan virkade jag med luftmaskor och smygmaskor.

Det här garnet köpte jag på loppis i början av förra året. 5 nystan för 30:-. Jag har stickat "kroppen" till en Draktandssjal och en mössa av garnet och har fortfarande drygt ett nystan kvar. Det blir billiga plagg!

2 kommentarer:

  1. Fin kofta som säkert kommer att komma till stor glädje. Sticka med rundstickor är ju toppen. Bäst är det om man har ett krångligt mönster för då slipper man ju avigvarven. / Annika

    SvaraRadera
  2. Tack Annika! Jag stickar allt med rundsticka, även när jag stickar fram och tillbaka. Det är skonsamt mot axlarna.

    SvaraRadera