söndag 7 juli 2013

Marieborgströjan på mitt sätt

Jag stickade nyligen två Marieborgströjor till Sticka och skicka. Här finns mönster till tröjan. Men jag tyckte det var för mycket som ska sys ihop på tröjan. Övre delen av ärmarna, undre delen av ärmarna och sidstyckena. Jag som avskyr att sy ihop stickat gjorde en egen variant utan några sömmar alls, bara lite trådar att fästa. 


Välj storlek på stickor efter garnet du stickar med. Ju grövre garn och stickor desto större tröja men då kanske längden behöver anpassas också. Jag stickade i Magic Loop. Här kan du se hur man gör. Ett alternativ kan vara att sticka med 2 rundstickor om du tycker Magic Loop verkar krångligt.

Så gjorde jag

Blå tröja: ca stl 56 cm, rundstickor 4 och 4,5 mm, garn ca 70 g Svarta Fårets Freja Multi
Grön tröja: något större, rundstickor 4,5 och 5 mm, garn ca 120 g Järbos Raggi

Stickade med en lång (100 cm) rundsticka i Magic Loop.

Lägg upp 80 m med rundsticka och slut till en ring. Sticka resår 1 r, 1 a i 3 – 4 cm.
Byt ev till ett halvnr grövre stickor och sticka räta maskor tills stycket mäter 14 – 15 cm.
Nu ska du dela arbetet och sticka enbart bakstycket först. Framstyckets maskor kan du antingen sätta på en avmaskningsnål eller –tråd eller så gör du som jag: låter maskorna sitta kvar på rundstickan medan du stickar bakstycket.


Lägg upp 22 nya maskor för ena ärmen på bakstycket. Sticka dom 22 maskorna och bakstyckets 40 maskor i rätstickning . Lägg upp 22 nya maskor för andra ärmen = 84 m.

(Här finns två olika varianter på hur man lägger upp nya m i kanten. Jag använde en tredje variant)


Sticka rätstickning fram och tillbaka tills ärmen mäter ca 9 – 10 cm. På nästa varv maska av dom mittersta 20 – 24 maskorna för halsen. Sticka varvet ut och ta av garnet. Låt nu bakstyckets maskor vila medan du stickar framstyckena.


Plocka upp 22 maskor från vänster ärms uppläggning (= 1 m från varje m på bakstyckets ärm). Lyft upp 1 tråd från föregående varv  mellan ärm och framstycke (för att slippa hål i stickningen under armhålan). Sätt tråden vriden på vänster sticka och sticka ihop den med 1:a m på framstycket. Sticka 19 m till på framstycket. Här blir det ett sprund på framstycket.

Ta ett nytt nystan och sticka resterande 20 m. Lyft upp 1 tråd från föregående varv. Sätt den vriden på höger sticka och dra den senast stickade maskan över den lyfta tråden (maskan). Plocka upp 22 maskor från uppläggningen på höger ärm.  (= 42 maskor för varje framstycke)

Sticka rätstickning på framstyckets båda delar i ca 6 cm. Maska av 10 – 12 maskor för halsen på vardera framstycket. Fortsätt med rätstickning tills ärmen mäter ca 9 – 10 cm.

Avmaska med 3 stickor eller sy ihop ärmarna på ovansidan med masksöm (kitchener stitch).
Här kan du se hur man avmaskar med 3 stickor. Här och här finns beskrivning på masksöm.

Den blå tröjan är avmaskad med 3 stickor från rätsidan. Den gröna har jag sytt ihop med masksöm. Om du ska sy med masksöm, klipp av garnet men lämna en lång tråd att sy med. (Jag lämnar ca 4ggr längden på det jag ska sy ihop)

Plocka upp m runt halskanten och sticka resår 1r, 1a i ca 2 cm. Maska av löst men lämna en bit garn till knappögla. Jag virkade knappöglorna.

Plocka upp maskor runt ärmen och sticka resår i ca 3 cm. Maska av löst. Fäst alla trådar. Sy i en knapp. 

Klart!


Här och här finns mönster till mössorna.

Några veckor efter jag hade skickat iväg tröjorna och mössorna fick jag ett personligt skrivet tackkort från Slättmissionens Hjälpande Hand. Det var helt oväntat och jag blev väldigt glad. Det är inte bara tröjor och mössor som värmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar