onsdag 28 augusti 2013

Nygamla barnkläder

Det blir inte så ofta jag syr nytt av gammalt till barnbarnen fast det är roligt. Det tar helt enkelt för mycket tid. Jag måste rita nya mönster varje gång eftersom dom små liven växer så det knakar. Det är drygt ett år sen det blev några nygamla barnkläder gjorda sist.


Det enda jag har köpt (förutom sytråd) är dom här två tröjorna från loppis. En lila damtopp med guldtryck för 30 kr och en grön stickad herrtröja för 20 kr (reapris på loppis).

Till lilla T (4,5 år) blev det en t-shirt av damtoppen. Fållarna på fram- och bakstycke och ärmar fick vara kvar. Bandkantningen runt halsringningen sprättade jag loss och återanvände. Mönster ur Ottobre nr 3/2012.


Eftersom jag lyckades med konststycket att klippa fram- och bakstycket från fel sidor på toppen sydde jag på ett tygmärke ur mina gömmor på framstycket för att det inte ska se ut som om T har satt på sej tröjan bak- och fram. (men enligt mamma Mia så kanske det för en gångs skull hade sett ut som om tröjan satt rätt)


Byxorna till T är sydda av mamma Mias "eftergraviditetenbyxor" eller sk jeggings med gott om plats för en mage. Stickningarna är sydda med neontråd i cerise och orangecerise men det syns nästan ingen skillnad i verkligheten heller.


Bred resår i midjan och bensluten. Midjelinningen är sydd i muddväv. Mönster ur Ottobre nr 4/2012. 


Till lillebror V blev det två tröjor, en långärmad och en kortärmad. Till den långärmade lät jag resåren i nederkant och ärmar vara kvar. Bandkantningen runt halsringningen var stickad men jag klippte bort den försiktigt och återanvände den men den töjde sej för mycket så jag trädde tunn rundresår igenom hela halsringningen och det blev väl rätt så okej. En illgrön dinosaurie ur mina gömmor fick bli det lilla extra. Mönster är Ottobre nr 301 som är ett grundmönster för T-shirts.


Den marinblå t-shirten är sydd av mommo Leenas gamla sommarklänning som inte har varit använd på många år. Det gröna V:et och bandkantningen runt hals och ärmkanter är från en gammal tröja som har legat och skrotat länge. Mönster ur Ottobre nr 3/2012.


Byxorna till V är sydda av mamma Mias mammajeans. Bakfickorna fick vara kvar. Samma modell som T:s byxor. Stickningar med neontråd i grönt och orange.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar