fredag 30 augusti 2013

Tre nyanser av rosa

Förr stickade och virkade jag mestadels i bomullsgarn 8/4. Jag brukade köpa garnet i härvor på 200 g. Det finns en hel del kvar av dom garnerna fortfarande och det känns som om det är dags att göra något av dom. Det mesta är i rosa och det är inte riktigt min färg men min yngsta dotter Mia har ett kök i cupcakesfärger så hon har fått lite disktrasor i olika rosa nyanser. Jag har gammalrosa också men den färgen passar inte riktigt in. Det gick åt ca 40 g till varje trasa.


Den mörkaste rosa är stickad med stickor 3,5 mm. Storlek ca 28 x 28 cm. Mönster finns här.

Den mellanrosa är krokad i Tunisian Reverse Stitch som ger en lite knottrig yta. Kroknål 5 mm. Storlek ca 25 x 25cm. Jag lade upp 54 luftmaskor och plockade upp maskor ur luftmaskorna med nertag i maskbågen på baksidan. Det ger en snyggare nederkant som inte krullar sej så lätt.

Den ljusaste är virkad i snäckmönster med virknål 4 mm. Storlek ca 20 x 26 cm. Mönster finns här. Den här trasan blev lite för smal enligt mitt tycke så nästa gång ökar jag maskantalet.

Kroka disktrasor är ett kul och enkelt sätt att lära sej kroka alla roliga maskor som finns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar