lördag 21 september 2013

Ny favoritdisktrasa

Jag köpte några rullar lintowgarn på loppis med tanke på disktrasor och bestämde mej för att göra 10 stycken men lessnade vid den 9:e. Det blir nog fler senare. Jag var tvungen att ändra mej angående bästa disktrasan efter att ha testat en av dom här. Helt klart bäst hittills. Suger bra och är lite "riviga". Vet inte om det beror på bomullen eller linet eller kombinationen.


Storlek ca 27 x 27 cm
Garn: 1 tråd bomull 8/4 + 1 tråd lintowgarn, totalt ca 40 g till varje trasa
Virknål: 5 mm

Jag virkade 12 varv som en vanlig mormorsruta men med vändning varje varv. På det 13:e varvet virkade jag en uddkant: I varje lm-båge: 1 fm, 1 hst, 1 st, 1 hst, 1 fm. I varje hörn: 1 fm, 2 hst, 1 st, 2 hst, 1 fm.


Det var "bara" 7 trasor kvar när jag tog bilden. En fick min äldsta dotter när hon sa att hon önskade sej en och en hamnade direkt efter tvätt i mitt kök. Resten blev blockade för att se snyggare ut.


Jag har använt bomullsrestgarner till dessa och har skarvat garnändarna med en "magisk knut" som Fru Bäver tipsade om. Lite läskigt men lingarnet får väl hålla ihop det hela om den magiska knuten inte funkar. Jag har tvättat alla i 60 grader och än håller dom ihop. Den med flest knutar valde min äldsta dotter för den var virkad av alla småsnuttar jag hade och blev väldigt färggrann och fin. Hoppas den håller ihop nu bara.

1 kommentar:

  1. Hej det är trevligt att läsa om dina olika projekt , tack för tipset om magiska knuten. Den ska jag testa. Ha en fortsatt bra vecka.

    SvaraRadera