fredag 27 december 2013

Monsterruta till T

Den här filten till barnbarnet T, 4 år, var klar redan i somras. Det är min andra filt som är virkad som en monstermormorsruta a'la Billigt-garn-Anna. Här finns den första. Jag har gjort även den här rektangulär men den här gången genom att virka några extra varv fram och tillbaka på kortsidorna lite då och då. Jag skulle ha börjat med det lite tidigare bara så den hade blivit mer avlång än den blev.


Virkad med virknål 5 mm av medeltjocka restgarner i ull, bomull och syntet. Den yttersta turkosa kanten är av nytt garn, 7 Bröder från Novita. Det gick åt ca 670 g garn till filten. Jag mätte den och skrev upp måtten nånstans men minns inte var men jag tror den var ca 120 cm bred eller lång.




Det som är så bra med den här typen av virkning är att man kan använda minsta lilla garnstump. Det är bara att virka på tills garnändan är slut och sen "kopplar" man på en ny garnända. Här är det inga byten vid varvets slut. Med andra ord ett perfekt restgarnsprojekt.


Just nu håller jag på med en tredje ruta/filt. Denna gången en kvadratisk till mej själv. Den ska vara klar innan året är slut har jag tänkt för min egen garnutmanings skull. Mera om det en annan gång.

1 kommentar:

  1. Har gjort en liknande! Så bra om man vill bli av med lite restgarner och att det just bara är att virka på hela tiden, runt runt! / Annika

    SvaraRadera