söndag 12 januari 2014

Virkad mat i mitt handarbetsbibliotek

För tre år sedan när mitt barnbarn T fyllde 2 år virkade jag mat till hennes leksakskök efter önskemål från hennes mamma Mia. Eftersom jag inte hittade några mönster på svenska så fick jag köpa böcker på engelska och det var första gången jag virkade efter engelska mönster.



 Det finns instruktioner med bilder på dom olika maskorna i böckerna men det som ställde till med problem för mej i början var att den ena är skriven på amerikansk engelska och den andra på brittisk och det var då jag lärde mej att maskorna har olika namn på amerikansk och brittisk engelska. T ex heter fast maska double crochet (dc) på brittisk engelska men single crochet (sc) på amerikansk. Double crochet på amerikansk engelska är en stolpe.


"Tasty Crochet" är på amerikansk engelska och "Gourmet Crochet" på brittisk. Jag tycker att "Tasty Crochet" har dom roligaste mönstren.


Det enda jag virkade ur "Gourmet Crochet" var salladsbladen och tomatklyftorna. Resten av maten är ur "Tasty Crochet".



Om jag inte minns helt fel är maten virkad i Svarta Fårets Tilda. Ett härligt garn i bomull och akryl.


Senare blev det virkade kakor och bullar också men då på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar