lördag 21 juni 2014

Sommargrytlappar

Lagom till midsommar blev mina nya grytlappar klara. Dom har funnits på min att-göra-lista sen min sommarduk blev färdig för ett år sen och nu har jag ett par matchande grytlappar.


Jag tänkte till lite när jag skulle klippa mittrutan men jag tänkte fel. Jag hade tänkt att rädisans spets ska peka neråt så jag klippte rutan på tvären på tyget men jag tänkte inte på att rutan blir med den raka kanten ner. Min svägerska tyckte jag skulle sy hanken på den raka sidan men det ville jag inte. Det blev väl bra ändå fast det blev fel.


Morötter på mittrutan på den andra grytlappen.
Tygerna är rester från "Skördeduken".
Värmeisoleringen är dubbla bitar av en gammal frottéhandduk.


Jag har kviltat ungefär som på duken. Kviltningen gör att grytlapparna känns stabila och bra. Logga och årtal fick vara på baksidan av grytlapparna. Kan vara kul att komma ihåg när dom blev till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar