söndag 10 augusti 2014

Sy dragkedja och foder i virkad väska



Nu äntligen kommer tuten på hur jag gjorde min virkade väska! Rutorna får ni ingen beskrivning på eftersom dom kan se ut i princip hur som helst bara dom är lika stora. 


Det behövs alltså två virkade rutor i valfri storlek. Mina rutor var ca 16 x 16 cm. 
Den vänstra rutan är en African Flower med 8 kronblad och den högra är en SmoothFox´s Jubilee Square (Ravelrylänkar) som jag har fortsatt virka på tills jag tyckte dom var i lagom storlek.


Två bitar tyg till foder behövs också. Klipp dom något större än dom virkade rutorna. Jag klippte mina 18 x 18 cm så hade jag 1 cm runt om till sömsmån. Blir det för mycket så kan man alltid klippa bort lite sen.


Lite garn till axelremmen (gick åt ca 17 g till min inklusive hopvirkning av rutorna) och en dragkedja som är lika lång eller längre än rutan. Jag använde mej av dragkedja i metervara från Bibbis Textil. Nu är vi klara att börja sy.


Lägg den ena foderbiten med rätsidan mot dragkedjans avigsida, kant i kant, och sy fast med en söm, inte för nära tänderna på dragkedjan. (Går lättast om dragkedjan är öppen.)


Vänd och pressa ner tyget från dragkedjan. Sy en smal stickning längs kanten. 


Gör likadant med den andra foderbiten på den andra sidan av dragkedjan. (Går lättast om dragkedjan är stängd.)


Så här ser det ut när båda foderbitarna är fastsydda. Det här är väskans insida.


Vänd på arbetet så dragkedjans rätsida och fodrets avigsida är uppåt.



Lägg den ena virkade rutan (rätsidan utåt) med överkanten mot dragkedjan (inte för nära tänderna) och sy fast med en söm som börjar och slutar ungefär en maska in på rutan. Gör likadant med den andra rutan.


Så här ser det ut nu. Markera på tyget hur stort fodret ska vara (något mindre eller lika stort som den virkade rutan).


Vik bort dom virkade rutorna från fodret. Sy ihop fodret med en raksöm men var försiktig så du inte syr i det virkade.


Klipp ren sömsmånen till ca 0,5 cm och sicksacka runtom.


Vik tillbaka dom virkade rutorna över fodret. Dags att greppa virknålen.


Börja i ena hörnet på rutorna. Trä virknålen genom båda rutorna. Se till så dragkedjan ligger inåt, mot fodret. Virka ett varv fasta maskor (virka in garnändan) genom båda rutorna hela vägen runt till andra änden av dragkedjan.


 Ta inte av garnet. Nu är det dags att virka axelremmen. Jag bytte till en grövre virknål (4 mm) till axelremmen.

Så här ser väskan ut uppifrån efter hopvirkningen.


Axelremmen:
Virka en lm-kedja till lagom längd för axelremmen. I mitt fall ca 110 cm. (Sträck lm-kedjan när du mäter eftersom den töjer sej). Gör en smygmaska i första fm på motsatt sida, 1 lm vänd 1 sm  till i samma maska. Virka fm runt lm-kedjan. Jag virkade med dubbelt garn för att få en tjockare rem. (Vid 2:a sm lade jag till det andra nystanet och virkade in garnänden i remmen). Se till så remmen inte är vriden innan du avslutar fm-varvet med 1 sm i 1:a fm från hopvirkningen + 1 sm i nästa fm i hopvirkningen, 1 lm vänd. Virka 1 fm i varje fm i remmen men från "andra sidan" med omtag runt lm-kedjan. Avsluta med en sm, klipp av garnet och fäst.

Nu är väskan klar! Är det något som är oklart så fråga gärna.


Jag glömde sy fast mitt namnband innan jag sydde ihop väskan så jag fick sy fast det för hand. Smartast är väl att sy fast det först men man är inte alltid så smart!

4 kommentarer:

  1. Jättebra och smart beskrivning. Du gör så fina väskor att jag blir inspirerad varje gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att jag inspirerar någon. Blir själv inspirerad av allt fint som läggs upp på bloggarna, inklusive din.

      Radera
  2. Vilken bra och utförlig beskrivning. Den ska jag lägga på minnet! / Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Hoppas du får användning av den nån gång.

      Radera