onsdag 4 februari 2015

Rut med flera

Jag gillar stickade disktrasor och nu när Hildurs Barnbarn kommer publicera ett nytt mönster varje månad detta året så var det bara att haka på. Dom här tre behöll jag inte själv utan det är små tack-för-hjälpen-presenter. Egentligen föredrar jag disktrasor som inte har en baksida och därför tycker jag fortfarande att mönstret från Frog Knitting är bäst.


Mönster: Den främre är Januari månads disktrasa Rut och dom andra två är Frog Knittings mönster.

Garn: ca 50 g/trasa
lila garnet är ljusvekegarn
rosa och ljusgrön är Rowan Handknit Cotton och blå är Sofia 8/8 soft cotton

Stickor: 5 mm

Jag hade tänkt mej Rut i lila Järbos Soft Cotton men min garnaffär hade inte det utan föreslog ljusvekegarn. Men det kommer jag aldrig mer sticka disktrasor i. Jag tvättar alltid disktrasorna i 60 grader innan jag ger bort dom och ljusvekegarnet blev luddigt. Lite trist eftersom jag stickade Rut till en arbetskamrat som älskar lila.


En sak med att ge bort stickade disktrasor är att alla tycker dom är för fina att använda så dom oftast blir till prydnad bara. Jag försöker i alla fall övertala mottagarna att använda dom här bra disktrasorna.

2 kommentarer:

  1. Ett argument för att folk ska använda grejerna är att annars kan jag ju inte ge dom fler saker! :)

    SvaraRadera