lördag 30 maj 2015

Barnbarnens nya sommarkläder

Förra helgen var jag i Dalarna hos mina två minsta barnbarn och deras mammor. Jag brukar oftast försöka göra något till barnen (och ibland till mammorna också) när jag ska åka upp. Den här gången blev det lite sommarkläder i nya jerseytyger. Än är det ingen sommarvärme men vi får väl hoppas att den kommer.


Till T som är 6,5 år blev det en tunika i ett färggrant tyg med dalahästar som jag köpte på symässan för några år sedan. Mönster ur Ottobre nr 4/2012


Jerseybermudas och -shorts i rosa mjuk jersey sydda av en stuvbit från loppis med bakfickor av dalahästtyget. Mönster ur Ottobre nr 3/2014.


 Lillebror V (4,5 år) fick ett linne istället för tunika. Samma mönster till byxorna som storasysters. Mönstret till linnet är också ur Ottobre nr 3/2014.


Tyget till linnet köpte jag på symässan för några år sedan. Det blev över när jag sydde mössa och dregglis till släktens nykomling. Tyget till byxorna är en stuvbit från Stoff och Stil.



Mamma Mia blev så förtjust i tyget med dalahästar och hade gärna velat ha en mössa i det men jag har bara en pytteliten skvätt kvar så det räcker tyvärr inte.

2 kommentarer:

  1. T premiäranvände sina kläder idag på ett kalas. Men enligt henne skulle ärmen INTE vara uppvikt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg lite av dom på fb. Det är hon som bestämmer hur det ska vara såklart :)

      Radera