fredag 5 juni 2015

C2C-filt

Nu är nästa babyfilt klar att skickas till Sukuta i Gambia. C2C står för Corner to Corner. Jag hade en del rester av Järbos Molly sen jag virkade mössor för flera år sedan. Jag började med det rosa i ena hörnet men jag fick inte ens den korta sidan klar innan garnet var så gott som slut. Det var bara att leta fram lite mer rester. Det röda var ungefär lika tjockt som Molly men det blå och senapsgula var tunnare så det tog jag dubbelt. Mot slutet virkade jag inte hela varv i samma färg utan gjorde slut på småsnuttarna jag hade kvar och till sist blev det vit Molly i hörnet. Avslutningsvis ett varv fasta maskor med Molly runt hela filten och sist ett varv med tunnare garn och stolpar och luftmaskor som bildar en udd.


Mönster finns på Ravelry och på YouTube kan man se själva virktekniken
Storlek: ca 70 x 95 cm
Garnåtgång: ca 500 g blandade rester
Virknål: 9 mm till filten och 3,75 mm till uddkanten

På blockning


Jag skulle inte ha virkat så tätt med fasta maskor runt filten. Den blev lite vågig. Men värmer en nyfödd gör den ju i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar