fredag 21 augusti 2015

Dockans nya kläder

T (6,5 år) hade lite klädbekymmer sist hon var här. Hon upplyste mej om att hennes docka inte hade några strumpor och inga byxor utan fot. Hon vet vem hon ska vända sej till med såna bekymmer. Klart mormor Leena fixar detta och lite till. Mönster till alla sydda kläder hittade jag i boken "Sy till dockan" av Anne Grethe Gaaserud. Den lånade jag på biblioteket. Mönstren är till Baby Born-dockor och liknande dockor som är ca 43 cm och dockan Tina är några cm kortare.


Eftersom T har ärvt mamma Mias tvillingdockor Tina och Tom trodde jag att behovet fanns till båda två så det blev dubbel uppsättning av allt. När jag levererade kläderna fick jag veta att hon bara har Tina kvar. Tom har lillebror fått. Han ville väl också ha en docka fast han leker sällan med den. Så då fick Tina dubbelt så mycket kläder. Det var lättare att sy dockkläder på den tiden när dockan fanns till hands att prova på så jag fick chansa och kläderna blev lite för stora men T var nöjd i alla fall.


Mössorna blev en aning för långa (minnesanteckningar till mej själv). Tyget med dalahästar är en rest från T:s tunika som jag sydde i våras. Mamma Mia undrade då om jag hade kvar så det räckte till en mössa till henne men större mössa än så här räckte det inte till. Det prickiga tyget har det blivit mössor av till två av mina barnbarn och ett av brorsans.


Fleecejackorna är lite för stora. T vek upp mudden när hon satte på jackan. Den lila verkade hon tycka bäst om. Lite tunnare tyg i den. Fleecetygerna är rester från nallen som jag sydde till T för tre år sedan.


Byxorna är sydda av två barntröjor som T har haft när hon var mindre. Muddväv fanns i mina gömmor. Byxorna är en mudd för långa och lite för vida.


Hade jag haft en docka att prova på så hade jag stickat tå-upp-sockar men eftersom jag bara visste att foten är 5,5 cm lång så fick jag förlita mej på ett mönster som jag hittade på Ravelry som ska passa Baby Born-dockorna. Här finns det. Dom blågröna är stickade i Fabel med lite Drops Delight i tån och dom flerfärgade helt i Fabel. Garnrester från tröjor jag stickade till T och lillebror V för snart 5 år sedan. Nästa gång ska skaften på sockarna vara något smalare och foten lite längre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar