tisdag 25 augusti 2015

En mössa till varje unge

Nu är jag på upploppet av min semester. Veckorna har bara rusat iväg. Det har varit så himla skönt att ingen klocka har ringt på morgonen och dagarna har jag fått fylla med vad jag vill. Det har bl a blivit en del välgörenhetshandarbetat. Idag postade jag tolv mössor som ska till Leros i Grekland.


Svenska Hanna som bor på Leros i Grekland skrev i Facebookgruppen "Handarbeta för välgörenhet" att hon hade ett projekt för syriska flyktingbarn som hon kallade för "En mössa till varje unge". När det gäller barn som far illa är det inte svårt att engagera sej och att sy lite mössor tar inte så lång tid. Vill du veta mer så läs här. (Hanna tar även emot stickade/virkade och gamla avlagda mössor. Allt som värmer små barnhuvuden)


Av sex gamla tröjor sydde jag tolv barnmössor. Jag tycker om när man kan återbruka gamla kläder. Sådana här mössor med en knut på har jag sytt förut. Här finns mönster till Top Knot Baby Hat. 


Mössorna med rund kulle sydde jag efter ett mönster som jag hittade hos Kokalal. Jag följde mönstret t o m punkt 3. Sedan vrängde jag mössan med rätan utåt och vek ihop mössan med insidan utåt och sydde ihop insnitten på båda halvorna samtidigt. Det blir lite tjockare att sy i än om man följer mönstret men jag slapp ett moment så det gick lite fortare.


3 kommentarer:

  1. Ska skicka iväg ett par mössor jag oxå :)
    Alltid kul att kunna hjälpa till

    SvaraRadera
  2. Kul att få en kommentar från dig. Hade tänkt skriva till dig och tycka om dina mössor och att du sytt till de syriska barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser alltid dina inlägg men är tyvärr ganska dålig på att kommentera fast jag själv tycker det är roligt att få kommentarer.

      Radera