måndag 13 juni 2016

Japanska blommor

Jag köpte ett Catania Vintage Pack från Bautawitch med tanken att virka en duk till mitt soffbord. Det innehåller 7 nystan i olika lite gammaldags färger. Jag hade lite svårt att bestämma mej för vilka av färgerna jag skulle ha till duken så det fick bli lite provblommor för att se vad som blir bäst.


Mönster: Stor japansk blomma från Bautawitch (minus några varv)
Storlek: ca 24 cm
Garn: ca 30 g Catania
Virknål: 3,5 mm


Det här var den första provblomman jag gjorde och först tyckte jag färgerna var för bleka men efter att ha virkat blomman i andra färger så ändrade jag mej och tycker den blev fin ändå. Till blommorna på den stora duken har jag skippat den yttersta omgången med blad.


Jag hade med mej virkningen när jag var hos min yngsta dotter i Dalarna. Hon tyckte färgerna i blomma två var hennes färger så jag gjorde en duk till henne av den för mina färger är det inte riktigt.


Jag provade med andra färgkombinationer också innan jag bestämde mej för att jag ändå tyckte bäst om den första. Den tredje blomman är virkad av resterna av dom färger jag inte tänker använda. På bilden blev inte färgerna så bra men i verkligheten tycker jag dom påminner om glass med jordgubbs-, pistasch- och nougatsmak.


Den färdiga lilla duken blev perfekt på mitt sidobord i vardagsrummet.


Tio små blommor är klara och väntar på att bli ihopvirkade. Jag har blockat dom och börjat virka ihop så smått men det är ju så mycket annat som lockar också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar