lördag 4 juni 2016

Stjärnduk i retrostil

Jag köpte ett paket med garn i sju olika vintagefärger från Bautawitch. Tanken är att virka en avlång duk till mitt soffbord men först kunde jag inte bestämma mej för vilka av färgerna jag skulle använda så jag virkade lite prover och när jag väl hade bestämt mej så hade jag några smådukar färdiga. Den stora duken är halvfärdig men under tiden som jag blockade delarna så började jag virka en fin stjärnduk som jag sett många av i en Facebookgrupp (virka och få inspiration). Den här var den första och nu har jag börjat på min tredje. Nummer två är än så länge oblockad. Så himla roliga och snabba att virka. Den här fick bli en present till en arbetskamrat som gick i pension i veckan.


Mönster: Järbos Stjärnduk i retrostil
Storlek: ca 36 cm
Garn: ca 55 g restgarner i grovlek 8/4
Virknål 2,5 mm


Jag är så odisciplinerad. Jag hade egentligen bestämt mej för att enbart alternera mellan min stora virkade duk och en krokad babyfilt tills dom var klara men det blev visst inte så. Fem dukar har det blivit också. Dom andra kommer med på bloggen någon annan gång.

4 kommentarer:

  1. Ja den blev så fin! Visst är det svårt att bara hålla på med ett arbete!! Så mycket fint man vill göra och testa...och tänk då att "Färdig blir du aldrig och det är som det skall" (Tranströmer)
    Inte tröttnar man heller när det finns nya saker att göra. Bara bra! /LenaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena! Så är det men den här gången hade jag tänkt göra klart det jag höll på med först men så blev det visst inte. Det händer saker i alla fall och det är väl huvudsaken och roligt har jag.

      Radera