lördag 27 augusti 2016

Halsvärme

Veckorna har bara flugit iväg och nu är min semester slut. Bara imorgon kvar sen väntar vardagen igen. Jag hade tänkt blogga lite oftare nu men så blev det ju inte. Handarbetat har jag gjort hela tiden i alla fall. Nu börjar hösten närma sej och jag har gjort två nya halsvärmare till mej själv. Jag tycker inte om att gå med bar hals när kylan kommer men jag tycker heller inte om stora bylsiga sjalar utan det ska vara litet och nätt så jag kan knäppa jackan ända upp om det behövs.


Först blev det en Marumssjal i mjukt garn av bomull och akryl. Jag har gjort två sådana förut. Här och här finns dom. Jag gjorde min både smalare och kortare. Spetskanten är smalare än i mönstret. (Jag uteslöt 2 st och 6 lm i överkanten plus att jag hoppade över varv 4 och 5).


Mönster till Marumssjalen finns här
Storlek: ca 16 x 130 cm
Garn: ca 60 g Järbos Elise (färg 69015)
Virknål och rundsticka 5 mm





Det svarta garnet med paljetter fick jag av min mamma för några år sedan som ett litet kit med mönster till en halskrage. Det har inte alls känts som något jag vill ha men så bestämde jag mej för att sticka den i alla fall och den blev ju inte så dum ändå.


Stickor: rundsticka 7 mm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar