tisdag 2 augusti 2016

Snabbvirkade ränder

Nu har jag semester i fyra veckor. Det ska bli så skönt att bara vara och göra vad jag känner för. Långa promenader och handarbetande ska det absolut bli. Det enda inplanerade är det årliga besöket på Universeum med dom två äldsta barnbarnen. Dom två yngsta har nyss varit här med sina mammor. 

En snabbvirkad babyfilt har varit klar ett tag. Mönstret hittade jag på Ravelry men när jag tittar nu så har länken från Ravelry till själva mönstret tagits bort. Filten ska jag skicka till Slättmissionens Hjälpande Hand nån gång under hösten.


Storlek: ca 66 x 93 cm
Garn: ca 435 g Polly från Rusta
Virknål: 5 mm


Bården runt filten gjorde jag så här: 
Varv 1: Fasta maskor med vitt garn. 1 fm i varje fm. 3 fm i hörnet. (5 fm i varje färgrand). 
Varv 2: vitt. Börja med 1 fm i hörnmaskan, hoppa över en fm, 5 stolpar i nästa m, hoppa över en m, 1 fm osv. 
Varv 3: grönt. Fm med nedtag i bakre maskbågen i varje stolpe, 1 spikmaska mellan stolpgrupperna = fm med nedtag i varvet under.




2 kommentarer:

  1. Åh så fin filt. Frächa färger och jättesöt bård. Ha en underbar semester. Det har jag just nu och virkar och broderar mellan alla göromål. Gör som jag vill, det är lyx.

    SvaraRadera