söndag 4 september 2016

Mera stjärndukar

Två nya stjärndukar har sett dagens ljus. Den översta i gult, rosa och mintgrönt blev klar redan i juni. Min yngsta dotter fick den när hon var här med familjen i slutet på juli. Den lila är en present till en arbetkamrat som fyllde år i augusti och som älskar lila. Det här är en rolig duk att virka och gör man den flerfärgad så behövs det inte mycket av varje färg så det är ett perfekt restgarnsprojekt. 

Mönster: Järbos Stjärnduk i retrostil


Storlek: ca 35 cm
Garn: ca 50 g bomullsrester 8/4
Virknål 2,5 mm


Storlek: ca 44 cm
Garn: ca 60 g Drops Loves You 7
Virknål 3 mm


Så här fiffigt och fint har min yngsta dotter använt sina dukar som mamma virkat. Kudden på stolen har jag sytt för rätt så många år sen.



Förr stickade och virkade jag mycket i bomullsgarn 8/4 som jag köpte i härvor. Det har jag en del kvar av och det är ett betydligt bättre garn att virka i än Drops Loves You 7 som jag tycker är för bedrövligt. Det delar sej och har ingen glans. Tyvärr köpte jag en hel del av det i somras men kommer aldrig mer köpa det.

2 kommentarer:

  1. vilka söta dukar du har gjort Själv gör jag ingenting.
    Går pch väntar på en höftoeration fortfarande. Ha en skön fortsättning på dagen.
    Hälsningar Margit maxelonia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margit!
      Hoppas du snart får din operation gjord. Ha det bra. Kram

      Radera