söndag 18 september 2016

Rutor, rutor, rutor

Rutor av restgarner är ett bra sätt av bli av med dom där småsnuttarna MEN det är så himla trist att fästa trådar så därför blir det inte så mycket sådana rutor virkade här. I somras blev det i alla fall lite rutigt virkat.

Först blev det en liten kökshandduk som jag haft på min att-göra-lista sen jag såg den på Svarta Fårets blogg förra våren. Virkandet gick fort men sen var det en väldigt massa trådar att fästa och då blev den den liggande ett tag tills jag tog mej i kragen och fick det gjort.


Mönster: Svarta Fåret
Storlek: ca 29 x 38 cm
Garn: ca 85 g restgarner i bomull
Virknål: 3 mm


För ett tag sen gick jag med i en Facebookgrupp som heter "Rekord mormorsrutor" och den handlar som namnet säger om att slå rekord. 19000 rutor i storlek 15 x 15 cm behövs för att slå det förra rekordet och vi har till nästa sommar på oss. Rutorna virkas ihop till filtar som sen kommer att skänkas till några välgörenhetsprojekt. Två flugor i en smäll alltså. Här kan man se hur det går just nu. Jag kommer att virka fler rutor och sen virkar någon annan ihop dom. Passar mej perfekt!


 Mönster: en klassisk mormorsruta
Storlek: 15 x 15 cm
Garn: ca 220 g blandade garner
Virknål: 4-5 mm


I en annan Facebookgrupp virkas det rosa rutor. "Virka Rosa med Wee" var jag med i förra året också. Här finns förra årets rutor. I år använde jag garn som jag hade hemma och virkade två olika rutor i fyra nyanser av rosa. Här står det mer om projektet som är till förmån för Cancerfonden.


Mönster: Flower in a square (Ravelrylänk) och Victorian Lattice Square (på svenska)
Storlek: 15 x 15 cm
Garn: ca 105 g bomullsgarn 8/4
Virknål: 3 och 3,5 mm


Just nu sitter jag här med en randig babyfilt i en massa färger och en massa trådar att fästa. Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar