söndag 16 oktober 2016

Babyfilt på tvären

Jag har verkligen hamnat i virkträsket. Det enda jag stickat i år är några halsvärmare. I början var det för att skona min frusna skuldra (som enligt ortopeden ska ha tinat helt till våren) men nu har jag ingen värk längre och skulle kunna sticka också men lusten finns inte. Det är bara virka som gäller. Virka var för övrigt det första jag lärde mej i handarbetsväg om man inte räknar med sömnad. Jag minns inte när jag började virka men minns min första stickning som inte var en hel stickning utan muddar på två virkade tröjor till mina två äldsta barn som då var två och fyra år. Det är 40 år sedan. På den tiden fanns ju inte internet så man fick söka kunskap på annat sätt. Genom böcker och tidningar för min del.


Min senaste babyfilt är virkad i ett tjockt bomullsgarn som jag egentligen tycker är lite för tjockt. Drops Loves You 5 är ett återvunnet garn och det låter ju bra men det delar sej lite fast inte så mycket som 7:an. Jag köpte ett nystan av varje färg som fanns på lagret i garnaffären i somras. Så filten kan nästan ses som en färgkarta. Det saknas kornblå och mörkgrå, som inte fanns då, och beige som jag använt till ett annat projekt. Nu är det här garnet helt slut och jag kommer inte köpa det igen. Men jag är ändå väldigt nöjd med filten och kan tänka mej att virka fler men då i tunnare garn.


Storlek: ca 72 x 91 cm
Garn: ca 685 g mestadels Drops Loves You 5 + lite annat till kanten
Virknål: 5 och 6 mm


Lite fler rekordrutor har jag virkat också. Dessa är virkade i blandade ullgarner, typ sockgarn.


För tillfället alternerar jag mellan en virkad och en krokad babyfilt och lite andra virkningar. Monogamvirkande är inget för mej även om man kanske ser snabbare resultat då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar