tisdag 4 oktober 2016

Nya tröjor till barnbarnen

Jag har min vana trogen sytt lite nytt till barnbarnen när jag skulle hälsa på dom i Dalarna. Syendet går fortfarande lite trögt. Jag gjorde slutfinishen på tröjorna kvällen innan jag åkte.


Två tröjor var blev det den här gången. Dom regnbågsfärgade tyckte mamma Mia hade varit kul att ha på Priden helgen innan jag var uppe. Jag tänkte på det men fick dom inte färdigt tills dess.


Storasyster T:s regnbågströja är i ett mjukt och skönt tyg som jag köpte på Syfestivalen i augusti. Muddar och ok är rester från lillebror V:s färgglada tröja. Mönster hittade jag i Ottobre nr 4/2012.


Det röda tyget till T:s andra tröja är köpt på loppis. Det är mönsterstickat i grönt, blått, gult och rosa men det syns inte på bilden. Jag fick pussla lite med mönsterdelarna för att få tyget att räcka till så mönstret på den ena ärmen hamnade upp-och-ner men det är det ingen som har sett. Mönster ut Ottobre nr 1/2011.


Det var meningen att lillebror V skulle få ett nattlinne i det blå tyget med mammutar som jag har köpt av Maria Sundqvist (Hjärtegryn) på Facebook. Men jag var så inne i planerandet av nästa virkning så jag glömde förlänga mönstret och då bidde det en tröja istället. Den färgglada tröjan med ugglor är väl inte riktigt regnbågsfärger men närapå. Tyget köpte jag på Syfestivalen i augusti. Muddtyg från Maria Sundqvist. Mönster ur Ottobre nr 1/2009.


Dom färgglada tröjorna åkte på direkt och lillebrors uggletyg var väldigt praktiskt för där syntes inga fläckar så han kunde ha den några dagar.

2 kommentarer:

  1. Fina, glada tröjor. Och tack för länkarna i förra inlägget. Det kan nog bli några rutor virkade här med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att virka rutor men alla dessa trådar ....

      Radera