söndag 17 september 2017

Mera sytt till barnbarnen

Jag fortsätter att rensa i mina skåp men om jag syr upp så mycket som möjligt av tyger och kläder som jag sparat så kanske det inte blir så mycket kvar att rensa bort sedan.


Så länge mina två yngsta barnbarn vill ha det jag sytt så syr jag på. Än så länge blir kläderna godkända och det händer att jag får "beställningar" ibland av 8-åringen. Lillebror, 6 år, blir glad när han får sånt jag sytt men han har ännu inte beställt något. Bara gett hintar om vad han tycker ska vara på kläderna som att det ska finnas en lapp på insidan bak på byxorna så han vet vad som är bakåt.


Helcirkelkjolen sydde jag i början på sommaren och 8-åringen dansade runt med den och önskade sej en matchande tröja i grönt. Tyget är en stuvbit som jag köpte från Stoff & Stil för längesen. Mudden var en restbit som fanns i mina gömmor. Den var inte så elastisk och töjde ut sej så jag sydde i en resår efteråt. Det var enkelt att räkna ut hur stort hålet i mitten på cirkeln skulle vara med hjälp av Circle Shirt Calculator .


Den matchande tröjan blev inte i exakt rätt grön färg men jag hittade en stor t-shirt i grönt på loppis och den fick duga. Jag kompletterade med samma tyg som i kjolen och en restbit marinblått. Mönster till tröjan hittade jag i boken "Heilt Spesiell" som jag lånade på biblioteket. Den sista biten av kjoltyget räckte till ett par trosor. Det gröna jag kantade både tröjan och trosorna med är grön vikresår som jag hade hemma. Mönster till trosorna finns i Ottobre 6/2016. 


För rättvisans skull måste lillebror också få något nytt så jag sydde tröja, joggingbyxor och kalsonger till honom. Han blev helnöjd med tröjan och kalsongerna som är sydda av en tygrest (fotbollstyget) och bitar från en stor t-shirt (det svarta). Byxorna är sydda av mina gamla 3/4-långa mysbyxor. Resåren i midjan är kalsongresår från Bibbis Textil. Mönster till tröjan och byxorna finns i Ottobre nr 1/2012 och kalsongerna i nr 6/2016.


Det är roligt att sy kläder till 8-åringen. Dels blir hon så glad för allt hon får och dels är det roligare att sy flickkläder. Nästa stass blev en tröja av samma mönster som den gröna tröjan. Sydd i rester av en stuvbit från loppis och kantad med rester från byxorna. Byxorna är ett par leggings sydda i en stuvbit från ett stuvpaket som jag köpte av Hjärtegryn på Facebook. Mönster till byxorna finns i  Ottobre 4/2012. Hon har växt så mycket i sommar så byxorna var ganska precis i storlek fast jag sydde dom i stl 146. Nästa gång blir det stl 152 till den storväxta tjejen.


Tyget till lillebrors tröja är från samma stuvpaket som storasysters leggings. Muddtyget är också köpt av Hjärtegryn. Det är samma mönster som till fotbollströjan fast där hade jag kortat av ärmen.


Till sist byxor till lillebror. Sydda av mamma Mias gravidbyxor. Fickorna kunde jag behålla som dom var. Mönster finns i Ottobre nr 4/2012. Lillebror har också vuxit en del på längden men inte på bredden. Jag har sytt till honom i stl 116 på bredden och 122 på längden. Nästa gång får det bli 128 på längden.


Jag köpte ett stuvpaket från Hjärtegryn på Facebook bara för att det här tyget med lok fanns med. Mamma A är lokförare och föredrar boxershorts framför trosor och vad passar bättre då än boxershorts med lok. Mönstret är från Minikrea och jag har gjort lite mera ändringar sen sist. Förutom att "platta till" dom framtill har jag höjt midjan och förlängt benen med 2 cm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar