onsdag 3 januari 2018

Min garnutmaning 2017

2017 var femte året med min garnutmaning. Förutom att göra av med mer garn än jag köpte skulle jag dessutom inte köpa garn på ett år. 6 juli hade det gått ett år sen jag köpte garn sist och det dröjde nästan en månad till innan det blev något garnköp. 3 augusti fick jag hem 1800 g ekologiskt bomullsgarn som jag tänkte använda till ett överkast av Kalevala-calen men när jag började virka så tyckte jag att det blev för glest och inte alls som jag ville ha det så nu har jag en massa bomullsgarn i två färger, sand och natur. Har lite funderingar på att sticka/virka tröjor av garnet. Men sen tänkte jag verkligen till under hösten innan jag köpte nytt garn och har i princip använt allt garn jag köpte. Jag räknade efter hur mycket garn jag minskat min stash med under dom här fem åren och det är hela 7 kg. Det borde ju märkas tycker jag men här finns fortfarande en hel del garn att ta av.

Mormorsrutor var bland det sista jag gjorde även förra året. Dessa har jag skickat till Skåne där dom virkas ihop till filtar med andra rutor. Filtarna ska till ett nattöppet café för hemlösa i Malmö. Bra tillfälle att göra av med dom där nystanen man inte riktigt vet vad man ska göra med plus lite restgarner. Totalt gjorde jag av med ca 445 g garn till 24 rutor.

Förra året köpte jag 4115 g garn och gjorde av med 6160 g. Så jag gjorde av med 2045 g mer än jag köpte. Nu blir det en ny utmaning för 2018. Jag ska göra av med minst 1000 g mer garn än jag köper och dessutom ska jag göra klart ett överkast i dominostickning som jag började på i november. Det räcker att jag stickar en ruta om dan för att klara det. 

Mitt nya överkastprojekt i dominorutor. Första gången jag stickar dominorutor.

Sen så har jag en sömnadsutmaning också. Jag ska sy en Bohusdräkt till min yngsta dotter i 40-årspresent. Hon fyller i december. Men det är en annan femma.

2 kommentarer:

  1. Dina mål är värda all beundran. Jag håller tummarna för att det ska gå bra!

    SvaraRadera