tisdag 6 mars 2018

Loppiskassar

Tiden går så fort och det är redan mars. Mitt mål att blogga minst en gång i veckan sket sej i februari. Dom två senaste veckorna blev det inget skrivet här men för att se det positivt så fick jag till tre inlägg i februari jämfört med förra året då det bara blev ett. 200% ökning då alltså och då låter det ju riktigt bra. Min rensningsutmaning går desto bättre. 2018 saker ska rensas bort under året. Det blir drygt 5,5 saker per dag. Jag har hittills rensat bort 478 saker och det blir i genomsnitt knappt 7,4 saker per dag. 


Det mesta av det jag rensar bort skänker jag till Pingstkyrkans Secondhand som ligger på gångavstånd från mitt hem. Eftersom jag använder tygkassar när jag handlar mat så är här brist på kassar att bära sakerna i. Så jag slår två flugor i en smäll - jag syr kassar av tyger som jag tänkt rensa bort och lämnar allt till loppis. Än så länge har jag inte fyllt dom här kassarna med något så dom är inte inräknade i det bortrensade.


Kassarna är ofodrade. Väskpåsen är sydd som i mina vändbara kassar men jag har inte klippt bort något från hörnbitarna. Sidsömmarna har jag vändsytt så det inte blir några traskanter. Handtagen är fastsydda under den vikta kanten upptill. Av det blå tyget blev det två kassar. Det var en stuvbit av ett Ikea-tyg jag köpt på loppis för längesen.


Det harlekinmönstrade tyget har varit ett stort kuddöverdrag köpt på loppis. Jag har gjort alla kassar ungefär lika stora. Tygpåsen klippte jag 46 x 96 cm och handtagen 8 x 50 cm.


Den fjärde kassen är sydd av en panelgardin från loppis. Jag använde hela bredden på gardinen och behövde inte vändsy sidsömmarna. Det blev ganska tjocka sidsömmar men jag hade ingen lust att sprätta sömmarna på gardinen. Så nu har jag fyra kassar att fylla och lämna bort.



1 kommentar:

  1. Oj oj så många tygkassar du sytt och så smart idé att fylla och ge bort ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera